De gemeente Overbetuwe gaat in en rond de Dorpsstraat in Elst een aantal aanpassingen doorvoeren om vooral de veiligheid van de fietsers te verbeteren. Er komen witte stippellijnen om de fietsstroken te markeren en er komt een verbod voor vrachtverkeer op donderdag en zaterdag. Daarnaast wordt verkeer niet meer via de Dorpsstraat naar de parkeerterreinen in het centrum geleid. De eerste 2 maatregelen gelden voor een proefperiode van ongeveer 1 jaar. De gemeente gebruikt die tijd om te kijken of de maatregelen de gewenste extra veiligheid opleveren.

Waarom fietsstroken?

Op 22 mei worden de fietsstroken in de Dorpsstraat en in een deel van de Valburgseweg aangelegd in de vorm van witte strepen op de weg. Het gaat om het stuk vanaf de Grote Molenstraat tot aan Kokkeland. De stroken moeten ervoor zorgen dat de automobilist zich beter bewust is van de fietser en deze meer ruimte geeft. De gootjes aan de zijkant van de Dorpsstraat blijven. Hoewel de gemeente de signalen kent dat ze soms ongemak geven, zijn de gootjes nodig voor de afvoer van regenwater. Voor een andere waterafvoer zou de straat helemaal op de schop moeten. Daar kiest de gemeente nu niet voor.

P-routes niet meer via centrum 

De gemeente wil het autoverkeer door de Dorpsstraat verminderen. Daarom sturen borden het verkeer vanaf mei niet meer via het centrum naar de parkeerterreinen op Land van Tap en Europaplein. Maar via de Rijksweg en de Randweg. Dat moet zorgen voor minder verkeer en automobilisten die een parkeerplek zoeken in de Dorpsstraat.

In een deel van de Dorpsstraat geldt éénrichtingsverkeer. Uit metingen blijkt dat automobilisten de verplichte rijrichting regelmatig negeren. De gemeente gaat daar meer op handhaven.

Overlast door vrachtverkeer beperken

Er komt vanaf juni op de drukste weekdagen een verbod voor vrachtverkeer in de Dorpsstraat, vanaf de Grote Molenstraat. Dit verbod geldt op donderdagochtend (marktdag) tussen 8:00 en 14:00 en op zaterdagmiddag tussen 12:00 en 18:00 uur.

Verder komt er een laad- en losvak voor vrachtwagens vooraan in de Dorpsstraat naast de weg. Dit vak is bedoeld voor vrachtverkeer dat komt bevoorraden. Nu laden en lossen vrachtwagens daar nog op de weg. Dit levert hinder en onveilige situaties op voor ander verkeer, met name voor fietsers. Ook dit is een proef voor een jaar.

Veiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers

Wethouder Wijnte Hol zet op 22 mei de eerste stippellijnen op de weg, samen met ondernemers van Centrum Management Elst (CME) en de Fietsersbond. “Er rijden per dag gemiddeld 4600 auto’s en 2300 fietsers door de Dorpsstraat. Metingen laten zien dat automobilisten zich over het algemeen goed aan de snelheid van 30 km houden. Toch hebben we in overleg met CME en Fietsersbond gekeken wat we kunnen doen om deze drukke straat voor fietsers prettiger en veiliger te maken. We verwachten dat deze maatregelen daaraan kunnen bijdragen. Ze passen bij onze ambitie om de openbare ruimte in onze gemeente toegankelijker en veiliger te maken voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers. Daar komt bij dat we automobilisten willen prikkelen om vaker de fiets te pakken en meer te bewegen. Zo snijdt het mes aan 2 kanten.”

Reacties CME en Fietsersbond

Centrummanager Jan Rouwenhorst: “Met deze maatregel geven we gehoor aan de wens van veel fietsers. We verwachten dat de fietsstroken de veiligheid en het comfort voor de fietser verbeteren.”

Willem van Middendorp van de Fietsersbond verwijst in zijn reactie naar de borden in het centrum ‘Geef elkaar ruimte’. “Hiermee zetten we een streep door alle ruimte voor het autoverkeer.”