Voor het (afronden van) aanvragen van een paspoort moet iedereen zelf in persoon naar het gemeentehuis te komen. Maak hiervoor een afspraak. Bij de aanvraag levert u een recente pasfoto in, wordt u gevraagd om een handtekening te zetten (als u in staat bent om te ondertekenen) en worden er vingerafdrukken opgenomen (12 jaar en ouder).

Online aanvragen

Regel uw aanvraag vlot. Start en betaal online. Hierbij maakt u gelijk een afspraak om uw pasfoto en uw oude reisdocument in te leveren.

DigiD linkOnline aanvragen

Let op! Wilt u een reisdocument voor bijvoorbeeld uw kind onder de 18 aanvragen? Dan moet de aanvraag gestart worden met de DigiD van het kind.

Op het gemeentehuis aanvragen

Toch liever op het gemeentehuis een paspoort aanvragen? Maak dan een afspraak(externe link).

Meenemen

• Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u hebt, ook als deze zijn verlopen
  • Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Controleer deze op de website van Rijksoverheid(externe link)
  • Eventueel een toestemmingsverklaring voor minderjarigen

Toestemmingsverklaring

Ouders die gezag hebben moeten toestemming geven voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen tot 18 jaar.

DigiD linkToestemming geven

Lukt het niet om online toestemming te geven?

• Neem allebei uw paspoort, id-kaart of rijbewijs mee en onderteken de toestemming aan onze balie.
  • Beide ouders/gezaghebbers moeten toestemming geven, in geval er gezamenlijk gezag is.
  • Als er maar 1 gezaghebber is, dan hoeft alleen deze persoon te tekenen.
  • Komt er 1 ouder/gezaghebber mee? Neem uw eigen paspoort, id-kaart of rijbewijs mee. Neem van de andere ouder/gezaghebber het originele paspoort, id-kaart of rijbewijs en een ingevulde toestemmingsverklaring (Pdf, 64kB) mee.
  • Het kind moet altijd bij de afspraak aanwezig zijn, ook bij het ophalen.
  • Komt de wettelijke voogd mee en bent u geen ouder van het kind? Neem dan uw paspoort, id-kaart of rijbewijs mee en een uittreksel van het gezagregister.

De kosten voor een Nederlands paspoort zijn:

• Vanaf 18 jaar: Paspoort €83,85 (10 jaar geldig)
  • Tot 18 jaar: Paspoort €63,40 (5 jaar geldig)
  • Extra kosten bij een spoedaanvraag €57,-
  • Reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen: €63,40

Paspoort kwijt of gestolen

Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkomt u misbruik van uw paspoort. Dit kunt u direct online regelen.

DigiD linkPaspoort vermist melden

Lukt het niet om dit online te doen? Dan kunt u met een afspraak(externe link) aan de balie een vermissing melden.

Spoedaanvraag

Als u voor 14:00 uur een spoedaanvraag doet, kunt u het document meestal de volgende werkdag afhalen. Er zijn uitzonderingen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.

Tweede paspoort

Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn als u een tweede paspoort aanvraagt. Maak voor het aanvragen een afspraak(externe link).

Een tweede paspoort is maximaal 2 jaar geldig

Voor een tweede paspoort neemt u minimaal een van de volgende bewijzen mee:

• Een brief waarin u uitlegt dat u naar landen moet reizen die een conflict met elkaar hebben. Laat boekingsbevestigingen van uw vliegreizen zien.
  • Een brief van een ambassade waarin staat dat uw paspoort daar ligt voor een visumaanvraag.
  • Werkgeversverklaring met de reden waarom het tweede paspoort nodig is. Hier moet ook het logo of briefpapier van de werkgever opstaan.
  • Voor een ZZP'er een verklaring waaruit blijkt dat u een tweede paspoort nodig is. Hier moet ook het KVK-nummer bijstaan.

Reizen met kinderen zonder hun ouders of gezagsvoerders

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleen reizende ouder kan dit problemen geven bij de douane. Om te zorgen voor een snellere grenscontrole kunt u op de website van de Rijksoverheid(externe link) het formulier 'toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland' downloaden.