Proef met Digitaal Opkopers Register

Vorig jaar is de politie eenheid Oost in samenwerking met enkele gemeenten een pilot gestart met het digitaliseren van het in- en verkoopregister. Voorheen gebeurde de registratie in registerboeken (op papier). Dat was een tijdrovende klus. Nu kunnen handelaren via een beveiligde website gegevens voor de registratie invoeren. Dit bespaart tijd omdat u niet alles meer schriftelijk hoeft in te vullen. Daarnaast maakt een digitaal register de controle makkelijker voor de toezichthouders van de gemeente en politie. Het helpt ook om dieven of helers op te sporen.

Digitaal Opkopers Register (DOR)

Bent u handelaar of opkoper van gebruikte of ongeregelde goederen, platina, goud, zilver, koper, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto's, motorfietsen, fietsen, mobiele telefoons, foto-, radio-, audio- en videoapparatuur of apparatuur voor automatische registratie? Dan moet u een opkopersregister bijhouden. Dat geldt ook als u via internet opkoopt. U moet het register laten waarmerken door uw gemeente. Wilt u weten hoe het DOR werkt of wilt u meer informatie? Klik dan op de volgende link: www.veiligoverbetuwe.nl

Pillot Digitaal Opkopers Register

Vorig jaar is de politie eenheid Oost in samenwerking met enkele gemeenten een pilot gestart met het digitaliseren van het in- en verkoopregister. Voorheen gebeurde de registratie in registerboeken (op papier). Dat was een tijdrovende klus. Nu kunnen handelaren via een beveiligde website gegevens voor de registratie invoeren. Dit bespaart tijd omdat u niet alles meer schriftelijk hoeft in te vullen. Daarnaast maakt een digitaal register de controle makkelijker voor de toezichthouders van de gemeente en politie. Het helpt ook om dieven of helers op te sporen.

Werkwijze register

Bij registratie van goederen vergelijkt het systeem uw invoer met de informatie van de politie over gestolen goederen. Als u iets registreert dat gestolen blijkt te zijn, dan krijgt de politie daarvan een bericht. Die snelheid van uitwisseling van gegevens met de politie, vergroot de pakkans. Door op deze manier samen te werken met de politie en de gemeente maakt u het helers, inbrekers en overvallers steeds lastiger om hun gestolen goederen te verkopen. Stelen wordt hierdoor minder aantrekkelijk.

Hoe werkt de registratie?

In de praktijk houdt het registreren als handelaar in dat u de aangekochte of verkregen goederen invoert in een (beveiligde) website op internet.
Hoe werkt de registratie?

  1. Log in op de website opkopersregister.stopheling.nl. U krijgt uw inloggegevens van de politie.
  2. Kies de pagina van uw onderneming.
     

Voordat u een goed inkoopt, kunt u uiteraard zelf het goed ook invoeren op www.stopheling.nl en zo nagaan of een goed als gestolen staat geregistreerd.

Ik ben geregistreerd, hoe nu verder?

Binnen de website opkopersregister.stopheling.nl is met behulp van een aantal gegevens van de klant en van het aangeboden goed een lijstje in te vullen en te uploaden, bij voorkeur met een foto, naar een beveiligde website van de politie. Deze lijst wordt automatisch gecontroleerd en bij een ‘hit’ ontvangt uw lokale politieteam een bericht. Als er sprake is van een hit, zal een medewerker van de politie binnen drie dagen bij u langs komen om het goed veilig te stellen. Op de website vindt u een handleiding voor het digitale opkoopregister. Het Digitale Opkopers Register is gebruiksvriendelijk en gratis. U heeft alleen een computer en een internetverbinding nodig.

Uitbereiding in de gemeente Overbetuwe

Het landelijk streven is om eind 2014 alle opkopers in het Digitale Opkopers Register te hebben. Vandaar dat we ook in de gemeente Overbetuwe het in gebruik nemen van het Digitaal Opkopers Register aanmoedigen. Dit is dan ook de reden waarom wij u als ondernemer benaderen. Momenteel doen in de gemeente Overbetuwe al enkele ondernemers mee. Wij hopen dat u zich hierbij aansluit.

Inlichtingen

Voor meer informatie kunt u uw vraag sturen naar het mailadres dor.elst@gelderland-midden.politie.nl.