Wij zijn op zoek naar een griffier

Met verbindende, initiatiefrijke en strategische kwaliteiten.

Overbetuwe is een groeigemeente, met ruim 47.000 inwoners en 11 dorpskernen, gevestigd in het hart van de regio Arnhem, Nijmegen en Wageningen. De gemeente biedt rust, ruimte, bedrijvigheid en alle denkbare voorzieningen binnen handbereik. Dit maakt Overbetuwe een aantrekkelijke gemeente om te wonen en te werken.  Overbetuwe werkt vanuit de kernwaarden zelfbewust en coöperatief, resultaatgericht en eigenaarschap. Participatie en democratische innovatie zijn sleutelwoorden voor de komende jaren. Help jij mee de raad meer in positie te brengen?

 

Overbetuwe is per direct op zoek naar een

 

verbindende, initiatiefrijke, strategische

Griffier

(HR21 functie griffier I)

voor 32 tot 36 uur per week

 

De Gemeenteraad

Overbetuwe heeft 29 raadsleden, verdeeld over acht fracties. Deze raadsleden bepalen op hoofdlijnen wat er gebeurt in de gemeente Overbetuwe. De gemeenteraad is naast de vertegenwoordiging van de inwoners van de gemeente ook de controleur van het college. De raad is momenteel in ontwikkeling om slagvaardig en flexibel op veranderingen te kunnen inspelen en de externe gerichtheid te vergroten.

De Griffie

Ons doel; een goed werkende, duale raad in het belang van Overbetuwe. Vanuit dat doel ondersteunt en adviseert de griffie 29 raadsleden en 26 burgerleden. De griffie bestaat uit 4 vaste medewerkers en 4 ingehuurde medewerkers. Hoewel iedereen verschillende taken heeft, is het een hecht team waardoor iedereen - ook buiten de eigen taken - bijspringt als dat nodig is. De griffier is eindverantwoordelijk voor de griffie.

Hoofdtaken en verantwoordelijkheden

  • Optreden als eerste aanspreekpunt en eerste adviseur van de gemeenteraad, de raadsvoorzitter, het presidium, de raadsfracties en de raadsleden, zowel gevraagd als ongevraagd;
  • Voorbereiden, ondersteunen en deelnemen aan raadsvergaderingen, zorgdragen voor totstandkoming van agenda’s, bewaken nakoming van toezeggingen en afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en voorstellen en vragen van de raad;
  • Adviseren inzake de rol, de functie en de positie van de gemeenteraad als onderdeel van het gemeentebestuur in het lokale politiek-bestuurlijke besluitvormingsproces;
  • Initiëren, begeleiden en aanjagen van verbetertrajecten inzake democratische vernieuwing;
  • Leveren van een bijdrage aan de strategische ontwikkeling van de gemeente en stimuleren van de professionalisering van de raad;
  • Bevorderen van de besluitvorming door de gemeenteraad door het ontwerpen, bewerkstelligen en stroomlijnen van informatievoorziening, werkwijzen en procedures;
  • Bewaken van de scheiding in rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen bij het politieke besluitvormingsproces;
  • Bewaken van budgetten van de raad, signaleren van budgetoverschrijdingen, zorgdragen voor rapportages;
  • Zorgdragen voor een optimale afstemming tussen gemeenteraad en ambtelijke organisatie;
  • Zorgdragen voor een herkenbare positie van de raad en de griffier voor onder meer inwoners, instellingen en de gemeentelijke organisatie;
  • Onderhouden van netwerken en contacten met andere griffiers, vertegenwoordigers van de lokale samenleving, bedrijven, instellingen, (social) media en inwoners;
  • Belangen behartigen van de raad in de regionale samenwerking;
  • Leidinggeven aan de griffie.

Profiel

Je persoonlijkheid maakt het verschil. Wij zoeken een verbindende, initiatiefrijke strateeg. Je beschikt over sterke analytische en strategische vermogens en politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Iemand die op hoog niveau dienstbaar is aan de raad, en tegelijkertijd gelijkwaardig gesprekspartner is op strategisch en tactisch niveau. Je schakelt soepel in de driehoek met burgemeester en gemeentesecretaris. Een warme persoonlijkheid die met flair en tact mensen en processen met elkaar verbindt. Daarnaast beschik je over;

  • een afgeronde opleiding op academisch niveau, met gedegen kennis op bestuurlijk en/of juridisch terrein;
  • relevante ervaring in een politiek bestuurlijke functie;
  • coachende en adviserende vaardigheden;
  • uitstekende communicatieve en verbindende eigenschappen;
  • de bereidheid om op onregelmatige tijden (avondvergaderingen) te werken;
  • omgevingsgerichtheid, aanpassingsvermogen en overtuigingskracht.

Wat bieden we je?

  • een uitdagende en interessante functie in een zich steeds ontwikkelende organisatie waar dienstverlening aan de inwoners, het bestuur en de collega’s voorop staat;
  • (afhankelijk van opleiding en ervaring) een salaris maximaal € 5.984,- bruto per maand (functieschaal 13) bij een volledige werkweek van 36 uur;
  • een aanstelling, in eerste instantie voor de duur van één jaar, met uitzicht op vast dienstverband, inclusief pensioenopbouw via het ABP met marktconforme secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een meerkeuzemenu, flexibele werktijden en opleidingsmogelijkheden.

Heb je interesse in deze vacature? Reageer dan uiterlijk op 26 augustus 2018 via Werken in Gelderland ter attentie van Hanny van Brakel, voorzitter selectiecommissie en werkgeverscommissie. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Elbert Elbers 06-27109528, lid selectiecommissie en fractievoorzitter. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 4 en 5 september in de middag. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.