Coronahulp aanbieden of vragen

Er zijn in Overbetuwe diverse initiatieven gestart voor hulp tijdens de coronacrisis. Ook mensen die hulp willen bieden kunnen dat aangeven. Het gaat om hulp aan mensen die kwetsbaar zijn, maar ook om mensen met vitale beroepen. Denk bijvoorbeeld aan: boodschappen doen, kinderopvang, medicijnen ophalen, maaltijden wegbrengen, uitlaten van de hond, etc.

ANBO

(Eenzame) ouderen kunnen bellen met praktische vragen over thuiszorg, boodschappen en meer informatie over het coronavirus. Telefoonnummer: 0348 - 46 66 66, bereikbaar van 9.00-21.00 uur.

Ons Overbetuwe

Hier kunt u hulp vragen of aanbieden via de website van Ons Overbetuwe

Helpen in Overbetuwe

Website Gelderse Handen voor inwoners die hulp vragen of hulp willen bieden. 

Rode Kruis

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.

Forte Welzijn - voor een praatje of een luisterend oor

Heeft u behoefte om met iemand een praatje te maken omdat u uw familie weinig ziet? Of heeft u een luisterend oor nodig omdat u zich zorgen maakt over wat er met u of mensen om u heen gebeurt? Belt u ons dan op: 0481 745712. Wij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 10.00 - 14.00 uur. U krijgt dan een medewerker van Forte Welzijn aan de telefoon. Ook als u hulp wilt bieden nodigen wij u van harte uit om ons te bellen. Zijn we in gesprek, dan krijgt u de voicemail, spreek deze in met uw telefoonnummer, dan bellen we u graag terug.

Sociaal Team Overbetuwe

Neem voor vragen en een uitgebreider overzicht van coronahulp contact op met het Sociaal Team Overbetuwe via telefoonnummer 14 0481. 

Buurtbemiddeling: hou rekening met elkaar

Veel mensen werken thuis, dat vraagt dat we ook overdag wat meer rekening houden met elkaar.

Tips

  • Als u weet dat u een klus gaat doen die geluidsoverlast kan veroorzaken, laat dit dan de buren weten (schrijf een briefje of stuur een appje) zodat ze weten hoe lang het duurt.
  • Geluiden van dichtslaande deuren, harde muziek, blaffende hond, draaiende wasmachine of de trap oprennen zijn meestal voor de buren net zo hard te horen als bij u thuis. Hou hier waar mogelijk rekening mee: kleine aanpassingen in gedrag (zachtjes op de trap, zachtjes met de deuren, sloffen aan in huis) of materialen (viltjes onder de meubels, koptelefoon op in plaats van de boxen gebruiken, deurdrangers) kunnen al veel uitmaken.
  • Als u boos bent of geïrriteerd raakt, nemen emoties gemakkelijk de overhand. Wacht tot u rustig bent voordat u de buren aanspreekt, dan komt de boodschap veel beter over. Blijf vriendelijk en rustig. Boosheid roept boosheid op en brengt u niet verder.
  • Normaal gesproken adviseren wij de buren persoonlijk te spreken als de irritaties oplopen. In deze situatie is dat lastiger. U kunt in ieder geval uw telefoonnummers uitwisselen en elkaar uitnodigen even te bellen als u overlast ervaart.

Telefonisch adviesgesprek

Komt u er niet uit met de buren dan kan buurtbemiddeling helpen. Met hulp van  vrijwillige buurtbemiddelaars helpen we buren met elkaar in gesprek gaan. En zo  samen oplossingen te zoeken en afspraken te maken. In deze tijd is dat even moeilijker, want persoonlijke gesprekken mogen niet plaatsvinden. Maar buurtbemiddeling is wel gewoon geopend voor een telefonisch adviesgesprek, om te overleggen wat u in uw situatie zou kunnen doen of als u uw verhaal kwijt wilt. Daar zijn we voor. Buurtbemiddeling wordt verzorgd door Sterker Sociaal Werk.

Bel tijdens kantoortijden naar 088-0011333, u wordt dan in contact gebracht met de coördinator in uw gemeente.

Kijk ook op de website van buurtbemiddelingals u wilt weten wie ze zijn en hoe ze te werk gaan. Meer tips over hoe uw met problemen met uw buren om kunt gaan vindt u op de website Problemen met je buren.