Nieuwe deelauto bij NS Station Elst

Een eigen auto voor de deur terwijl u nog geen 10.000 km. per jaar rijdt? Zonde voor uw portemonnee en het milieu. Een auto delen heeft de toekomst. Els Meulbroek had 20 jaar ervaring met deelautogebruik in Arnhem. Na haar verhuizing naar Elst nam ze direct het initiatief. Zij en de gemeente belden met Greenwheels. Sinds mei 2020 is de eerste deelauto nabij NS Station Elst een feit. “Het huren van deelauto’s bespaart mij duizenden euro’s per jaar.”

Els was een twintiger toen de Club van Rome in 1972 met een alarmerend rapport over het milieu uitkwam. Toen ontkiemde bij haar het milieubewustzijn. Ze werd vegetariër en besloot zonder eigen auto door het leven te gaan. Alleen de fiets, trein en bus zorgden voor vervoer. “Mijn partner en ik leefden tevens jarenlang in een woongroep. Bij onze bewuste levenswijze vormt samen delen de basis.” 

Initiatief eyeopener

Toen Els en haar partner naar Westeraam verhuisden, was er nog geen deelauto in Elst. Ze belde met Greenwheels. “Dat gaat niet lukken, dacht ik na het gesprek. Want hun eis was dat er 20 belangstellenden moesten zijn”, vertelt Els. Toen ze in de krant las over het duurzaamheidsbeleid van Gemeente Overbetuwe zette ze door. Ze besloot contact op te nemen met GroenLinks. “De partij raakte enthousiast en vond mijn idee een eyeopener. Ze brachten mij in contact met wethouder Dimitri Horsthuis-Tangelder. Enige tijd later zat ik met hem en een beleidsmedewerker aan tafel. De bevlogen wethouder belde met Greenwheels en enkele GroenLinksleden stuurden e-mails. Toen had Greenwheels voldoende reden tot plaatsing. De gemeente regelde een vaste parkeerplaats aan de Horizon, vijf minuten lopen van het station.” 

Eenvoudige werking

Een auto reserveren werkt heel eenvoudig, vertelt Els. Ze heeft een gunstig abonnement, maar huren kan ook zonder een vast maandbedrag. “In de Greenwheels-app vind ik de dichtstbijzijnde auto. Ik kies de dag en tijd en krijg direct melding of de auto beschikbaar is. Annuleren is een uur voor gebruik nog mogelijk.” Het openen van de auto kan met de telefoon, de Greenwheelspas of zelfs met de OV-chipkaart. Els: “Ik houd het pasje voor het raam en de auto gaat van het slot. Vervolgens opent het dashboardkastje. De boardcomputer die daarin zit, vraagt mijn code. Daarna kan ik de autosleutel pakken. De boardcomputer registreert het aantal kilometers en de tijd (per kwartier). Na de rit zet ik de auto weer terug op de speciale Greenwheelsparkeerplaats. De autosleutel leg ik in het dashboardkastje. Deuren dicht, pasje voor het raam en de auto sluit af. Dat is alles.” 

Greenwheels in uw wijk?

Dat wil ik ook in mijn wijk, zullen veel mensen denken. Als er ongeveer twintig geïnteresseerden zijn, is het mogelijk interessant voor Greenwheels. Zij maken de afweging of ze wel of geen deelauto plaatsen, de gemeente kan zorgen voor een vaste parkeerplaats. Daarnaast zijn er ook diverse andere mogelijkheden voor autodelen. 
“Greenwheels is regelmatig een gunstige optie voor zzp’ers, mantelzorgers, etc. Maar deelautogebruik is bijna altijd voordeliger dan het bezit van een 2e auto. Bovendien heb je nooit gedoe met onderhoud, APK-keuringen of storingen. Én je draagt bij aan het milieu”, motiveert Els. “Greenwheels is vooral lucratief voor korte ritten en als aanvulling op een openbaar vervoerreis. Regelmatig ga ik drie uur naar een ander dorp of neem de trein naar Middelburg. Daar rijd ik met mijn moeder enkele uren in een Greenwheelsauto. Gemiddeld gebruik ik Greenwheels eenmaal per week: jaarkosten 1.000 euro. Voor twee weken vakantie lenen wij bij een verhuurbedrijf tegen eveneens 1.000 euro. De totale jaarkosten zijn 2.000 euro tegen doorgaans het dubbele bedrag dat een 2e auto inclusief afschrijving kost.”